Background

TIPS MEMUDAHKAN PROSES KELAHIRAN

Entry ini ditujukan khas untuk korang2 yang tengah menunggu hari tu. ..

Dah ready ke mental dan fizikal untuk bergelar seorang ibu/mama/ummi/mommy? :)


Sekarang korang dah on weeks berapa of p
regnancy? Hayatilah momen-momen indah mengandung tu sepuas-puasnya tau! ;))



Mr. John and me on my 34weeks of pregnancy :)


Sebelum lahirkan Insyirah Hani berapa kali ntah siti kena BRAXTON HICKS ni... sebab masuk tu memang xreti and xboleh nak differentiate ni sakit betul2 ke sakit main2??? Haha maklumlah... pengalaman melahirkan anak sulong! ;)


Jemput baca tips-tips untuk MEMUDAHKAN PROSES KELAHIRAN seperti berikut:
  1. Untuk mempercepatkan proses kelahiran, kontraksi yang kuat adalah perlu dan antara cara mudah untuk menguatkan kontraksi adalah dengan melakukan banyak pergerakan. Misalnya, sekiranya kita baring, cuba untuk bangun dengan kerap tetapi perlahan-lahan.
  2. Selain itu, cuba untuk membuang air kencing dengan kerap. Ini kerana pundi kencing yang penuh boleh melambatkan proses kelahiran dimana ia menghalang penurunan kepala.
  3. Cuba alih perhatian anda terhadap rasa sakit yang dialami. Antara caranya ialah dengan mandi menggunakan air suam atau masuk ke dalam kolam bersalin. Hal ini sekaligus akan mengurangkan keinginan anda untuk mengambil ubat bagi mempercepatkan proses kelahiran.
  4. Sekiranya anda terlalu cemas dengan proses kelahiran terutamanya semasa kontraksi semakin kuat, cuba aplikasikan teknik-teknik pernafasan yang dipelajari di kelas antenatal.
  5. Dalam hal ini juga, anda boleh meminta pertolongan suami atau keluarga anda untuk mengurut bahagian belakang anda secara lembut tetapi tegas dalam mengurangkan rasa sakit yang dialami.
  6. Sekiranya anda tidak mahu berjalan-jalan, tukar posisi di atas katil. Anda boleh melakukan pergerakan seperti duduk kemudian berdiri, atau berjalan-jalan secara perlahan-lahan agar bukaan rahim lebih cepat terbuka, sekaligus mempercepatkan proses bersalin.
  7. Hayunkan punggung dan membongkok ke depan semasa kontraksi berlaku dapat membantu rahim menolak bayi agar masuk ke saluran peranakan dengan betul.


    Jemput baca pengalaman-pengalaman manis customer-customer kami yang consume Shaklee ESP, BComplex, Vitalea, Ostematrix, Vita C dan Omega Guard, ternyata Shaklee memang membantu dalam proses melahirkan!! :)



    " Sebelum gi labour room saya minum ESP. Dalam sakit-sakit tu badan tetap rasa bertenaga. Masa proses bersalin, alhamdulillah...3 kali push keluar Baby Hana, 3.6kg. Masa dalam wad, saya minum lagi ESP. Badan rasa segar sampai orang katil sebelah ingat saya admit ward sebab alahan masa mengandung. 

    Bila tolak katil Baby Hana terkejut dia sebab tak sangka dah bersalin. Muka tak pucat dan badan nampak cergas katanya. Sekarang, dalam pantang sepenuhnya saya ambil supplement Shaklee. 

    Bibik yang jaga anak2 saya masa dalam pantang sebelum ni pun cakap.."nampak bedanya! kali ni kamu nampak cergas! muka nggak pucat." Ape lagi kengkawan. Jom dapatkan set berpantang segera. Para suami boleh juga belikan untuk isteri yang bakal melahirkan tak lama lagi" - Puan Diyana.



     BERTENAGA SEMASA MELAHIRKAN :)
     
    "Saya baru bersalin anak ke-3... Seorang Princess yg sgt adorable..... Teringin nak berkongsi testimoni saya selepas merasai perbezaan pengalaman hamil tanpa vitamin shaklee utk 2 anak saya sebelum ini dan selepas hamil anak ke-3 dgn vitamin shaklee utk kehamilan..

    Spjg preggy saya ambil vitalea, vit C, B Complex, Omega Guard dan Ostematrix since saya mmg x suka minum susu... Saya lebih bertenaga, tiada rasa loya, lebih cergas dan kulit saya semakin cantik tanpa pigmentation. Sampai la kesaat melahirkan.. Saya masih rasa sihat dan bertenaga.. Sehinggakan proses bersalin kali ni... sgt mudah dan cepat... 


    Kalau sebelum ni, selepas keluar tanda..sakit kontraksi memakan masa 2 hari dgn bukaan serviks baru 2cm.. Tapi kali ini.. Sakit kontraksi berlaku sgt sekejap.. Sejurus smpai ke hospital.. Doc cek bukaan serviks dah 7cm.. Diusung terus ke Labour Room.. Sedang nurse & Doc buat persiapan utk sambut baby.. Saya terus saya nk meneran.. Doc cuba cek bukaan serviks.. Mmg dh 10cm.. Dgn 2X push je.. Sy selamat melahirkan baby girl yg sgt comel.. kulit baby sgt halus mulus... putih merah.. Doc pun puji.. uri cantik, luka perinium sgt minimal dan proses jahitan sgt mudah...

    Baby pun sgt baik....disbbkan susu badan saya dh mula mengalir sejurus melahirkan... baby terus tido kekenyangan..."Puan Anna



    :)) So, korang pon memang kena try Shaklee sepanjang kehamilan sehingga saat kelahiran dan berpantang tau, insyaAllah sangat membantu :)


    Untuk Info & Order: 
    Siti Fatimah Adliah
    Your Shaklee Independent Distributor 
    Shaklee ID - 881740
    Email: adliah85@yahoo.com
    SMS/Whatsapp: 019 2155468

     

 

Leave a Reply